Tuesday 25 October 2011

Cheng Ho - Kemuslimannya dan Hubungannya dengan Melaka

MUQADDIMAH

“Assalamualaikum. Boleh ustaz berkongsi sedikit tentang Laksamana Cheng Ho? Saya pernah dengar Laksamana China ini beragama Islam dan banyak juga jasanya. Ada kaitan juga dengan Kesultanan Melayu Melaka.Boleh ustaz kongsi pandangan jika ustaz ada pengetahuan mengenainya? Terima kasih.”


Begitulah bunyi sebuah soalan yang diajukan kepada saya di laman Bermesra Dengan Kebenaran Mutlak, secara tepatnya di http://myalexanderwathern.blogspot.com/2008/11/tentang-laman-ini.html .


Dalam usaha menjawab soalan yang dikemukakan, saya akan memberi tumpuan terus pada kehendak soalan iaitu tentang :

1. keIslaman Laksamana Cheng Ho.

2. hubungan beliau dengan Kesultanan Melayu Melaka.

Hal-hal lain tentang Cheng Ho tidak akan saya sentuh walaupun banyak maklumat menarik yang boleh kita teliti bersama-sama. Saya juga akan terus kepada penghujahan, tanpa menggunakan bahasa yang berbunga-bunga.


Dari segi kekuatan sesuatu hujah, saya letakkan kategori tersendiri iaitu :

1. Hujah yang KUKUH – maksudnya pada saya hujah ini sukar untuk ditidakkan.

2. Hujah yang BAIK – maksudnya hujah yang boleh kita jadikan sandaran walaupun ruang untuk mempertikaikannya masih agak luas juga.

3. Hujah yang LEMAH – maksudnya hujah ini memang boleh dipertikaikan dan tidak boleh dijadikan sandaran, kecuali untuk pengetahuan sampingan.

4. Hujah yang TERTOLAK – maksudnya memang tidak boleh dijadikan sandaran walaupun sekadar sandaran sampingan.


Namun begitu, jika ada sekumpulan hujah yang lemah yang menceritakan perkara yang sama, isi hujah yang lemah itu boleh dinaiktaraf menjadi hujah yang baik.

Begitu juga jika ada sekumpulan hujah yang baik yang menceritakan perkara yang sama, ia boleh ditingkatkan menjadi hujah yang kukuh.

Beri perhatian kepada kategori sesuatu hujah itu pada setiap hujah yang akan kita bentangkan.


Artikel ini mungkin akan jadi sebuah artikel yang panjang. Oleh itu, sebelum para pembaca menidakkan sesuatu penemuan atau pandangan saya, sebaik-baiknya tunggu sehingga saya buat kesimpulan di akhir artikel nanti.


Selamat mengambil manfaat : )





HUJAH KEMUSLIMAN CHENG HO 1 :

Rata-rata masyarakat dunia mengakui Laksamana Cheng Ho sebagai seorang muslim, ataupun sekurang-kurangnya tidak menidakkan kemuslimannya.


Penilaian kita :

Pandangan majoriti masyarakat dunia dan kepopularitian maklumat yang tersebar bukanlah penentu kebenaran, namun sekurang-kurangnya ia perlu diambil kira juga sebagai sandaran sampingan. “Ming Shi” atau Sejarah Dinasti Ming tidak bercerita tentang Cheng Ho kecuali dalam pernyataan yang sangat sedikit iaitu : “Cheng Ho berasal dari wilayah Yunan, dikenal sebagai Kasim San Bao.” Jadi Sejarah Dinasti Ming tidak menceritakan langsung tentang keturunan dan agama Cheng Ho. Namun ada kemungkinan dia seorang muslim kerana begitu ramai penduduk wilayah Yunan yang beragama Islam terutamanya suku Hui yang melahirkan Cheng Ho.



Setakat bahagian ini, hujah mengatakan Laksamana Cheng Ho seorang muslim masih bertaraf LEMAH kecualilah jika dikuatkan oleh hujah-hujah yang lain yang dapat meningkatkan kekuatannya.


Mari pergi ke hujah yang ke-2.





HUJAH KEMUSLIMAN CHENG HO 2 :

Beberapa orang sarjana mengatakan Cheng Ho ialah keturunan Nabi Muhammad s.a.w, iaitu keturunan yang ke-37. Antaranya Prof. Haji Li Shihou dari China dan Usman Effendy dari Indonesia. Dalam mencari salasilah Cheng Ho, Prof. Haji Li Shihou meneliti dua sumber iaitu Mukaddimah Salasilah Marga Cheng (Zheng Shi Jia Pu Shou Xu) yang ditemui di Nanjing (Nanking) dan Salasilah Sayyid Ajall (Sai Dian Chi Jia Pu) yang ditemui di Waisan, Yunan. (1)


Menurut Usman Effendy : “Ahli sejarah bernama Prof. Haji Li Shihou itu dalam literaturnya menemui bukti bahawa moyang yang ke-11 dari Cheng Ho ialah utusan negeri Bokhari yang bernama Saiyidina Syafi’i, dan Syafi’i ini ialah keturunan Rasulullah. Dengan demikian Saiyidina Syafi’i ialah cucu ke-26 dari Nabi Muhammad saw.” (2)


Di bawah ialah salasilah dari Nabi Muhammad sampailah Cheng Ho sebagaimana yang dikeluarkan oleh Prof. Kong Yuanzhi (3) dalam bukunya, berdasarkan penelitian yang dibuat oleh Prof. Haji Li Shihou. (Nama-nama dalam kurungan adalah agakan saya sahaja, bukannya pendapat Prof. Kong Yuanzhi)


1. Muhammad (Nabi Muhammad s.a.w)

2. Ali (Saiyidina Ali)

3. Hou-Sai-Ni (Saiyidina Husain)

4. Yi-Bu-Lai-Xi-Mo (Ibrahim)

5. Yi-Si-Ma-Ai-Le (Ismail)

6. Xie-Xin

7. E-Le-Hou-Sai-Ni (Al-Husaini)

8. Ye-Ha-Ya (Yahya)

9. E-Ha-Mo-De (Ahmad)

10. Li-Sha-Shi yang dikatakan pemerintah kerajaan Mi-Si-Le (mungkin wilayah Mosul di Iraq)

11. She-Li-Ma (Salim)

12. Mu-Lu-Ye-Mi

13. Ya-Xin (Yaasin)

14. Lu-Er-Ding (Jalaluddin)

15. Mu-Ba-Er-Sha (Muhammad Basyah)

16. Yi-Xi-Ma-Xin

17. Ha-San (Hasan)

18. Gu-Bu-Din (Gulbuddin)

19. Mu-Xie (Musa)

20. Hu-Fu-Ding (....fuddin)

21. Wu-Ma-Nai-Ding (Aminuddin)

22. Wu-Ma-Er (Umar) (4)

23. Cha-Fa-Er (Ja’far)

24. Zhe-Ma-Nai-Ding (Zainal Abidin)

25. An-Du-Er-Yi

26. Suo-Fe-Er yang dipercayai sebagai Syafi’i

27. Sai-Yan-Su-Lai-Gong-Na (Syamsul ..............)

28. Su-Sha-Lu-Gu-Chong-Yue/Su Zhu Sa

29. Kan-Ma-Ding-Yu Su-Pu (Kamaruddin Yusuf)

30. Ma-Ha-Mu-Ke-Ma-Nai-Ding (Mahmud Kamaluddin)

31. Sai-Dian-Chi/ Sayyid Ajall/ Syamsuddin

32. Nu-Su-La-Ding (Nasruddin)

33. Bai-Yan

34. Mi-Di-Na/ Haji (Madinah)

35. Mi-Li Jin/ Ma Haji

36. Ma He/ Cheng Ho


Salasilah ini pada saya bertaraf hujah yang LEMAH juga. Ia bukanlah bukti kukuh bahawa Laksamana Cheng Ho beragama Islam. Kerana :

1. Boleh jadi ada kesalahan dalam salasilah ini, sama dan yang disengajakan ataupun tidak. Belum tentu Cheng Ho benar-benar berketurunan Nabi Muhammad. Banyak kes di seluruh dunia menunjukkan salasilah sesuatu keturunan mengalami pengubahsuaian kerana faktor-faktor politik, keselamatan, pengaruh dan lain-lain.

2. Tidak semestinya seorang yang lahir dalam kalangan muslim akan kekal sebagai muslim juga sehingga ke akhir hayatnya.

Namun hujah yang baik di sini ialah Cheng Ho lahir dari keturunan muslim.




Sekarang tumpukan perhatian kepada Suo-Fei-Er pada tangga ke-26. Siapakah beliau?


“Dalam Mukaddimah Silsilah Marga Cheng tercatat bahawa Suo-Fei-Er/Saiyidina Syafi’i ialah Kaisar Kerajaan Bokhari. Pada tahun Xi Ning ke-3 Dinasti Song (1070 M) Saiyidina Syafi’i menyerahkan diri kepada Kaisar Song Tiongkok akibat negerinya diserang oleh negara tetangganya....... Ternyata Cheng Ho ialah keturunan dari Saiyidina Syafi’i.” (5)


Li-Sha-Shi yang berada di tangga ke-10 dikatakan pemerintah kerajaan Mi-Si-Le, yang berkemungkinan wilayah Mosul di Iraq. Sayyid Syafi’i yang berada di tangga ke-26 pula dikatakan pemerintah di Bokhari, yang mungkin Bukhara di Uzbekistan hari ini. Cheng Ho pula lahir di China. Dari sudut penghijrahan keturunan ini nampaknya seakan-akan ada kesinambungan. Dari Iraq, berkembang ke Uzbekistan dan berkembang pula ke China. Dari Asia Barat ke Asia Tengah ke Asia Timur.


Jalur keturunan dari Sayyid Syafi’i sampai ke Cheng Ho pun bertaraf lemah juga kerana ada pertikaian yang akan dibentangkan di bawah nanti. Oleh itu dari Sayyid Syafi’i hingga ke Nabi Muhammad tentulah lebih LEMAH lagi.


Mari kita lihat para pengisi salasilah dari Sayyid Ajal hingga Cheng Ho:

· Sayyid Ajall/ Syamsuddin

· Nu-Su-La-Ding (Nasruddin) – anak pertama Sayyid Ajal.

· Bai-Yan

· Mi-Di-Na/ Haji (Madinah)

· Mi-Li Jin/ Ma Haji

· Ma He/ Cheng Ho


Namun seorang pengkaji bernama Qiu Shusen memberikan jalur keturunan Cheng Ho yang lain:

· Sayyid Ajal/ Shamsuddin

· Shan-Su-Ding-Wu-Mo-Li / Shamsuddin Umar – anak keempat Sayyid Ajal.

· Bai Yan

· Mi-Di-Na/ Haji

· Mi-Li-Jin/ Ma Haji

· Ma-He / Cheng Ho (6)


Salasilah Cheng Ho dicabar lagi oleh seorang pengkaji lain bernama Zheng Yijun. Jalur keturunan yang diberikannya ialah :

· Sayyid Ajal/ Syamsuddin

· Ma-Su-Hu –anak kelima Sayyid Ajal

· Ma-Bai-Yan

· Cha-Er-Mi-Di-Na

· Mi-Li-Jin/ Ma Haji

· Cheng Ho (7)


Jadi, siapa sebenarnya anak Sayyid Ajal/Shamsuddin yang menjadi bapa kepada Bai-Yan?

1. Nu-Su-La-Ding (Nasruddin) – anak pertama Sayyid Ajal?

2. Shan-Su-Ding-Wu-Mo-Li / Shamsuddin Umar – anak keempat Sayyid Ajal?

3. Ma-Su-Hu –anak kelima Sayyid Ajal?


Yang mana satu? Percanggahan ini tentunya menurunkan sedikit kredibiliti (meLEMAHkan) salasilah Cheng Ho menuju ke Sayyid Ajal, apatah lagi menunju ke Nabi Muhammad s.a.w. Namun ketiga-tiga pengkaji bersetuju bahawa Cheng Ho keturunan Sayyid Ajal dan Sayyid Syafi’i.


Setakat bahagian ini, dakwaan mengatakan Laksamana Cheng Ho berketurunan Nabi Muhammad masih LEMAH, namun dakwaan kemusliman Cheng Ho semakin KUAT kerana nampaknya memang benar dia lahir daripada keluarga muslim. Kita teruskan penelitian kita.



(1) Kong Yuanzhi, Cheng Ho – “Muslim Tionghoa, Misteri Perjalanan Muhibah di Nusantara”, Jakarta, Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2011,ms. 19-20.

(2) H. Usman Effendy, “Laksamana Haji Cheng Ho Belayar ke Indonesia sebagai Niagawan dan Mubaligh”, Angkatan Bersenjata, 18 Julai 1987

(3) Kong Yuanzhi, Cheng Ho – “Muslim Tionghoa, Misteri Perjalanan Muhibah di Nusantara”, Jakarta, Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2011,ms. 21.

(4) Nama ini difikirkan oleh sahabat saya Encik Mokhri Hussin.

(5) Kong Yuanzhi, Cheng Ho – “Muslim Tionghoa, Misteri Perjalanan Muhibah di Nusantara”, Jakarta, Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2011,ms. 20.

(6) Qiu Shuhen, “Moyang Cheng Ho dan Cheng Ho”, Panitia (ED.), II, 1985, ms 97-113.

(7) Zheng Yijun, “Tentang Pelayaran Cheng Ho ke Samudera Barat”, Bali Penerbit Samudra, Beijing, 1985, ms 25.

sumber

No comments:

Post a Comment

Updates Via E-Mail

Labels

007 Legends (1) 007 Legends repack (1) 007 Legends-Black Box (1) 007 Legends-Black Box repack (1) 2K Games (1) 2K Marin (1) Action (8) Action RPG (5) Activision Blizzard (3) Alan Wake American Nightmare (1) Alan Wake American Nightmare-Black Box (1) ANARCHY (5) Antara AES dan pemandu kereta perasan bijak (1) antivirus (6) ARTIKEL (90) Bethesda Softworks (2) Binary Domain (2) BioShock 2 (1) BioWare Corporation (1) bitComposer Games (1) Bugbear Entertainment (1) Call of Duty: Modern Warfare 3 (1) Call of Duty: Modern Warfare 3-Black Box (1) CARDING (3) CD Projekt Red Studio (1) CERITA (7) CRACKER (18) Crysis 2 (1) Crytek Studios (1) Dark Souls: Prepare to Die Edition (1) Dark Souls: Prepare to Die Edition-Black Box (1) Darksiders (1) Darksiders II (1) Deface (1) Devil's Details (2) Digital Extremes (1) Doom 3:BFG Edition (1) Doom 3:BFG Edition-Black Box (1) EA Sports (1) Electronic Arts Inc. (4) ENGLISH MOVIE (29) Eurocom Entertainment Software (1) event (1) Exploit (76) FABLE III (1) Facebook Game Hack (1) FIFA 13 (1) FIFA 13-Black Box (1) Flashing (1) Flying Wild Hog (1) From Dust (1) From Dust-Black Box (1) From Software (1) gba games (1) Global Ops: Commando Libya (1) Global Ops: Commando Libya-Black Box (1) GORE (1) Hard Reset (1) Hard Reset-Black Box (1) HIJACK (2) History (3) id Software (1) iklan. (4) Infinity Ward (1) INFO (35) iPhone Jailbreak (9) ISU SEMASA (33) JOB (1) JOOMLA (1) KILLUMINATI (7) Konami (1) Lain-Lain Trick (1) LionHead Studios (1) MAKE MONEY (1) MALAY MOVIE (15) Mass Effect 2 (1) Max Payne 3 (1) Max Payne 3-Black Box (1) Maxis (1) Microsoft Game Studios (1) misteri (4) MOBILE (1) MUJAHID (27) music album mp3 (20) n-gage (1) Namco Bandai Games (3) NDS (1) Notepad Trick (1) OS (5) OTHER MOVIE LANGUES (8) PC GAME (141) photo (5) political (2) Pro Evolution Soccer 2013 (1) Pro Evolution Soccer 2013-Black Box (1) Prototype 2 (1) Prototype 2-Black Box (1) PS VITA (4) PS3 GAME (32) PSN GAME (6) PSP (7) PSPGAMES (4) puisi (1) putlocker games (5) Racing (1) Radical Entertainment (1) religion (12) Remedy Entertainment (1) repack game (1) REVEAL (32) Ridge Racer Unbounded-Black Box (1) Rockstar Games (1) S60v2 (1) Samsung U1000 (1) SEGA (2) SEO (2) Shooter (2) Shooting (2) Soalan bocor SPM 2012 ada di sini (1) Soft Skills Guide (1) software (31) Spectral Games (1) Sport (2) Strategy (1) SYSTEME (3) The Darkness II (1) The Darkness II-Black Box (1) The Elder Scrolls V: Skyrim (1) The Elder Scrolls V: Skyrim-Black Box (1) The Sims 3 (1) The Sims 3 Complete (1) The Sims 3 Complete-Black Box (1) The Witcher 2: Assassins of Kings (1) THQ Inc (2) tips (1) TOKOH (1) tool (2) Tutorial (30) TWEAK (6) Ubisoft Studios (1) UNDERGROUND (4) video movie (1) video music (1) Vigil Games (2) Website Hack (1) wii (2) XBOX360 (7) xboxone (1)

Total Pageviews

Blog Archive

LIST